4734 sayılı Kanun’un 48. maddesinde, Mimarlık ve mühendislik, etüt ve proje, harita ve kadastro, her ölçekte imar planı, imar uygulama, ÇED raporu hazırlanması, plan, yazılım geliştirme, tasarım, teknik şartname hazırlanması, denetim ve kontrolörlük gibi teknik, mali, hukuki veya benzeri alanlardaki hizmetler, danışmanlık hizmet sunucularından alınır.

Danışmanlık hizmetleri, bu bölümde yer alan hükümlere uygun olarak sadece belli istekliler arasında ihale usulü ile ihale edilir. Ancak yaklaşık maliyeti 13 üncü maddenin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarının dört katının altında kalan danışmanlık hizmetleri, hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilebilir.” hükmü yer almaktadır.

Söz konusu maddede danışmanlık hizmetlerinin sadece belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılabileceği öngörülmüştür. Ancak yaklaşık maliyeti anılan Kanun’un 13. maddesinin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarının 4 katının altında kalan danışmanlık hizmetleri, hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilebileceğinden söz konusu alımların Kanun’un 22. maddesine göre doğrudan teminle karşılanması da mümkündür.

Örnek Karar: Danışmanlık hizmetlerinin doğrudan temin yöntemiyle alınabilmesi hakkında.

Kurul’un 21.12.2010 tarih ve 2010/UY.III-3885 sayılı Kararı.

…4734 sayılı Kanunun “Danışmanlık hizmetleri” başlıklı 48 inci maddesinde;

“Mimarlık ve mühendislik, etüt ve proje, harita ve kadastro, her ölçekte imar planı, imar uygulama, ÇED raporu hazırlanması, plan, yazılım geliştirme, tasarım, teknik şartname hazırlanması, denetim ve kontrolörlük gibi teknik, mali, hukuki veya benzeri alanlardaki hizmetler, danışmanlık hizmet sunucularından alınır.

Danışmanlık hizmetleri, bu bölümde yer alan hükümlere uygun olarak sadece belli istekliler arasında ihale usulü ile ihale edilir. Ancak yaklaşık maliyeti 13 üncü maddenin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarının altında kalan danışmanlık hizmetleri, hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilebilir.” hükmüne yer verilmiştir.

Buna göre, mimarlık ve mühendislik, etüt ve proje hazırlanması gibi teknik alandaki hizmetlerin, danışmanlık hizmet ihalesi ile olmak üzere belli istekliler arasında ihale usulü üzerinden gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Ancak, yaklaşık maliyet tutarı 13 üncü maddenin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarının altında kalan danışmanlık hizmetlerinin ise, hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilebileceği hüküm altına alınmış bulunmaktadır.

Dolayısıyla, şikayete konu edilen ihale konusu işin danışmanlık hizmetinin yaklaşık maliyet tutarının belirtilen limit tutarlarının altında kaldığı anlaşıldığından, bu danışmanlık işinin hizmet alımı olarak, 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (d) bendi uyarınca gerçekleştirilebilmesinin mümkün olduğu belirlenmiş olup, bu meyanda şikayet konusu edilen ihalede, ihale konusu işin danışmanlık hizmetinin doğrudan temin yöntemi ile gerçekleştirilmesinin mevzuata aykırılık teşkil etmediği belirlenmiştir.

***

Örnek Karar: Danışmanlık hizmetlerinin doğrudan temin yöntemiyle alınabilmesi hakkında.

Sayıştay Temyiz Kurulu’nun 02.10.2007 tarih ve 29539 sayılı Kararı.

…Dilekçiler dilekçelerinde, bahse konu araçların Belediyemiz ile Büyükşehir Belediyesi arasındaki şifai anlaşma gereği şoför, akaryakıt ve diğer tüm giderlerinin belediyemizce karşılanmak şartıyla Fen İşleri bünyesinde çalışmaya başladığını, Büyükşehir Belediyesi yetkililerince söz konusu araçların ya tamamen kendilerinden satın alınması, yada geriye iade edilmesi konusunda gereğinin ivedilikle yapılmasına ilişkin yazısı üzerine bu araçlar satın alındığını, Belediye personelimiz içinde trafik ruhsat, tescil, muayene v.s. işlemlerinin yapılması ve bu konudaki mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahip, konuya hakim bir personel bulunmadığını, ayrıca, bazı araçların imal ediliş şeklinden farklı dizayn edilerek kullanıldıklarından bu araçların ruhsatlarına yeni hallerini işletmek üzere proje çizilmesi gerektiği trafikçe tescilde istendiğini bu sebeple, belediyemizin acil ihtiyaç duyduğu bu araçların trafik takip plaka ve ruhsat işlemleri haricen yapılan araştırma ile işi yapmaya ehil ve fiyat olarak uygun görülen Beyce Turizm Taşımacılık Otomotiv Trafik Müşavirliğine yaptırıldığını bildirerek tazmin hükmünün kaldırılması talebinde bulunmuşlardır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunun kapsam başlıklı 2. maddesinin 1. fıkrasında, aşağıda belirtilen idarelerin kullanımında bulunan her türlü kaynaktan karşılanan mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalelerinin bu kanuna göre yürütüleceği belirtildikten sonra aynı fıkranın (a) bendinde, belediyeler de bu kanuna göre ihalelerini yürütecek kurumlar arasında sayılmıştır.

Aynı kanunun tanımlar başlıklı 4. maddesinde,

Hizmet: (Değişik tanım: 30/07/2003- 4964 S.K./3. md.) Bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, mimarlık ve mühendislik, etüt ve proje, harita ve kadastro, imar uygulama, her ölçekte imar planı, tanıtım, basım ve yayım, temizlik, yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, mesleki eğitim, fotoğraf, film, fikri ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini, taşınır ve taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer hizmetleri ifade eder, şeklinde düzenlenmiştir.

Aynı Kanunun 22/d maddesinde de, Büyükşehir belediyesi sınırları dahilinde bulunan idarelerin on beş milyar, diğer idarelerin beş milyar Türk Lirasını aşmayan ihtiyaçları ile temsil ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak konaklama, seyahat ve iaşeye ilişkin alımların doğrudan temin yoluyla alabilecekleri, hükme bağlanmıştır.

Verile emirleri ve eki sözleşme ve ihale onay belgesinin incelenmesinde işin fen işlerine ait araçların ruhsat tadilatlarının yaptırılıp satın alınması işinin doğrudan temin yoluyla yaptırılması olduğu işi olduğu, söz konusu hizmetlerin alımının 4734 sayılı Kanunun 22/d bendine göre yapıldığı, 4734 sayılı Kanun’un yukarıya alınan 4. maddesinde de danışmanlığın hizmet tanımı içerisinde değerlendirildiği, ve aynı kanunun 22. maddesinde öngörülen limitin de aşılmadığı görüldüğünden, yapılan ödemede mevzuata aykırılık bulunmamaktadır.

***

Örnek Karar: Danışmanlık hizmetlerinin doğrudan temin yöntemiyle alınabilmesi hakkında.

Kurul’un 19.04.2012 tarih ve 2012/DK.D-66 sayılı Kararı.

…Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğünün 6/10/2011 tarih ve 12950 sayılı yazısı ekinde yer alan Giresun Valiliği Defterdarlık Sağlık Kurumları 1 Nolu Döner Sermaye Saymanlık Müdürlüğünün 26/9/2011 tarihli B.07.4.DEF.4.28.0501/637 sayılı yazısında özetle;

Doğrudan temin yöntemiyle yapılan danışmanlık hizmet alımı ile ilgili olarak;

1) 4734 sayılı Kanunun 48 inci maddesinde danışmanlık hizmet sunucularından alınacak hizmetler ile bu hizmetlerin hangi ihale yöntemiyle yapılacağı hükmünün yer aldığı, anılan madde gerekçesinde ise işin kapsamlı ve karmaşık olması nedeniyle özel uzmanlık ve bilgi birikimi gerektiren danışmanlık hizmetlerinin farklı seçim ve değerlendirme kriterleri ile ihale edilmesinin öngörüldüğü, ancak idareler ile firma arasında yapılan sözleşmelerde işin tanımı olarak; yaklaşık maliyetin hazırlanması, yaklaşık maliyete göre tip şartname ve tip sözleşmelerin hazırlattırılması, ilan tarihi ile ihale tarihi arasındaki itirazların değerlendirilmesi, sonuçlandırılması, tekliflerin ayrıntılı olarak incelenmesi, ihale komisyon kararının aldırılması, sözleşmenin süresi içinde imzalanması gibi işlemlerin yazıldığının görüldüğü, bu işlemlerin danışmanlık hizmet alımı ile yapılıp yapılamayacağı,

2) Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “Sözleşme tasarısı” başlıklı 17 nci maddesinin dördüncü fıkrası ile Kamu İhale Genel Tebliğinin 23.1.1 ve 23.1.2 maddelerinde, Kurumun uygun görüşü alınmak suretiyle mutat sözleşmelerin kullanılabileceğinin belirtildiği, doğrudan temin yöntemiyle yapılan danışmanlık hizmet alımlarında 4734 sayılı Kanunda belirtilen tip sözleşme yerine ve Kamu İhale Kurumunun uygun görüşü alınmadan farklı sözleşme kullanılıp kullanılamayacağı,

3) 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun “Kamu zararı” başlıklı 71 inci maddesinde kamu zararının belirlenmesinde esas alınacak unsurlar ile kamu kaynağında bir artışa engel veya bir eksilmeye neden olanlar hakkında uygulanacak cezaya ilişkin hükümlerin yer aldığı, ancak idareler ile danışmanlık firmasıyla yapılan sözleşmelerde, sözleşme tarihinden itibaren beş gün içerisinde sözleşme bedelinin %25’i veya %50’si oranında peşin ödeme yapılacağı ve kalan tutarların ise belli periyotlarla ödeneceğine dair hükümlerin konulup konulamayacağı,

4) Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin beşinci fıkrasında; yaklaşık maliyetin ihale komisyonu tarafından teklif fiyatları ile birlikte açıklanacağı, bu aşamadan önce açıklanamayacağı ve ilan edilemeyeceği hükmünün bulunduğu, buna rağmen yaklaşık maliyete göre tip şartname ve tip sözleşmenin mevzuata uygun olarak hazırlattırılması görevinin danışmana verilip verilemeyeceği,

hususlarında Kurum görüşü talep edilmektedir.

Söz konusu hususlara ilişkin olarak yapılan değerlendirmeler aşağıda yer almaktadır:

(1) Numaralı husus:

4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinde; “Aşağıda belirtilen hallerde ihtiyaçların ilân yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temini usulüne başvurulabilir:

  1. a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi.
  2. b) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile ilgili özel bir hakka sahip olması.
  3. c) Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan mal ve hizmetlerin, asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve toplam süreleri üç yılı geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden alınması.
  4. d) Büyükşehir belediyesi sınırları dahilinde bulunan idarelerin onbeş milyar (kırküçbin ikiyüzyirmisekiz Türk Lirası) *, diğer idarelerin beşmilyar Türk Lirasını (ondörtbin dörtyüzüç Türk Lirasını) aşmayan ihtiyaçları ile temsil ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak konaklama, seyahat ve iaşeye ilişkin alımlar.
  5. e) İdarelerin ihtiyacına uygun taşınmaz mal alımı veya kiralanması.
  6. f) Özelliğinden ve belli süre içinde kullanılma zorunluluğundan dolayı stoklanması ekonomik olmayan veya acil durumlarda kullanılacak olan ilaç, aşı, serum, anti-serum, kan ve kan ürünleri ile ortez, protez gibi uygulama esnasında hastaya göre belirlenebilen ve hastaya özgü tıbbî sarf malzemeleri, test ve tetkik sarf malzemeleri alımları.
  7. g) Milletlerarası tahkim yoluyla çözülmesi öngörülen uyuşmazlıklarla ilgili davalarda, Kanun kapsamındaki idareleri temsil ve savunmak üzere Türk veya yabancı uyruklu avukatlardan ya da avukatlık ortaklıklarından yapılacak hizmet alımları.
  8. h) 8/1/1943 tarih ve 4353 sayılı Kanunun 22 ve 36 ncı maddeleri uyarınca Türk veya yabancı uyruklu avukatlardan hizmet alımları ile fikri ve sınai mülkiyet haklarının ulusal ve uluslararası kuruluşlar nezdinde tescilini sağlamak için gerçekleştirilen hizmet alımları.

ı) Türkiye İş Kurumunun, 25/6/2003 tarih ve 4904 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (b) ve (c) bentlerinde sayılan görevlerine ilişkin hizmet alımları ile 25/8/1999 tarih ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun 48 inci maddesinin yedinci fıkrasında sayılan görevlerine ilişkin hizmet alımları,

  1. i) Seçim dönemi bitmeden önce seçimlerin yenilenmesine veya ara seçime ya da Anayasa değişikliğinin halkoyuna sunulmasına karar verilen hallerde; Yüksek Seçim Kurulu tarafından yapılacak filigranlı oy pusulası kağıdı ve filigranlı oy zarfı kağıdı alımı ile oy pusulası basım hizmeti alımı, mahalli seçimlerde ise İl Seçim Kurulu başkanlıkları tarafından alınacak oy pusulası basım hizmeti alımı.

Bu maddeye göre yapılacak alımlarda, ihale komisyonu kurma ve 10 uncu maddede sayılan yeterlik kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin edilir.” hükmü,

Anılan Kanunun 48 inci maddesinde; “Mimarlık ve mühendislik, etüt ve proje, harita ve kadastro, her ölçekte imar planı, imar uygulama, ÇED raporu hazırlanması, plan, yazılım geliştirme, tasarım, teknik şartname hazırlanması, denetim ve kontrolörlük gibi teknik, mali, hukuki veya benzeri alanlardaki hizmetler, danışmanlık hizmet sunucularından alınır.

Danışmanlık hizmetleri, bu bölümde yer alan hükümlere uygun olarak sadece belli istekliler arasında ihale usulü ile ihale edilir. Ancak yaklaşık maliyeti 13 üncü maddenin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarının dört katının altında kalan danışmanlık hizmetleri, hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilebilir.” hükmü mevcuttur.

Bu hükümler çerçevesinde; teknik, mali, hukuki veya benzeri alanlardaki hizmetlerin danışmanlık hizmeti olarak ihale edilmesi ve ihale usulünün belli istekliler arasında ihale usulü ile gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Ancak, yaklaşık maliyeti 4734 sayılı Kanunun 13 üncü maddenin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarının dört katının altında kalan danışmanlık hizmetlerinin ise, hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilebileceği hüküm altına alınmıştır. Dolayısıyla, yaklaşık maliyeti söz konusu tutarın altında kalan danışmanlık hizmet alımlarının, 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesi uyarınca doğrudan temin yoluyla gerçekleştirilebilmesinin mümkün olduğu değerlendirilmektedir.

İdare tarafından ilgi yazıda bahse konu edilen “yaklaşık maliyetin ve teknik şartnamenin hazırlattırılması” nın danışmanlık hizmetleri ya da anılan Kanun maddesindeki tutarın altında ise doğrudan temin ile yapılabileceği düşünülmektedir. Ancak, aynı yazıda yer verilen “yaklaşık maliyete göre tip şartname ve tip sözleşmelerin hazırlattırılması, ilan tarihi ile ihale tarihi arasındaki itirazların değerlendirilmesi, sonuçlandırılması, tekliflerin ayrıntılı olarak incelenmesi, ihale komisyon kararının aldırılması, sözleşmenin süresi içinde imzalanması gibi işlemler” in idare tarafından yapılması esas olup, bu kapsamda değerlendirilebilmesinin mümkün olmadığı görülmüştür.

(2) Numaralı husus:

Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “Sözleşme tasarısı” başlıklı 17 nci maddesinin dördüncü fıkrasında; “İhalelerde, Kurumun uygun görüşü alınmak kaydıyla istekliler tarafından hazırlanması mutat olan sözleşmeler kullanılabilir.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliğinin “Doğrudan temine ilişkin açıklamalar” başlıklı 22 nci maddesinde;

“22.1.1.2. Söz konusu hükümler uyarınca anılan maddede belirtilen nitelikteki ihtiyaçların karşılanmasında kolaylık sağlanması amaçlanmış olmakla birlikte, ihtiyacın niteliğine göre, ilan yapılması, teminat alınması, ihale komisyonu kurulması, isteklilerde belirli yeterlik kriterlerinin aranması ile şartname ve sözleşme düzenlenmesi gibi hususlar idarelerin takdirindedir.

22.1.1.3. Bu madde kapsamında alımı yapılacak malın teslimi veya hizmetin ya da yapım işinin belli bir süreyi gerektirmesi durumunda, alımın bir sözleşmeye bağlanması zorunlu olup bir defada yapılacak alımlarda sözleşme yapılması idarelerin takdirindedir. Buna karşılık, 22 nci maddenin (c) bendi kapsamında yapılan alımlarda ise madde metninde belirtildiği üzere sözleşme yapılması zorunludur.” açıklaması,

Anılan Tebliğin “Mutat sözleşme” başlıklı 23 üncü maddesinde;

“23.1.1. Yukarıda benzer örnekleri sayılan türde mutat sözleşmelerin kullanılabilmesi Kanunda açıkça ifade edildiği üzere Kurumdan uygun görüş alınması suretiyle mümkün bulunmaktadır. Bu nedenle ilgili idarelerin bu sözleşmelere ilişkin olarak ihaleye ilişkin tüm bilgileri ve sözleşmenin bir örneğini de eklemek suretiyle Kurumdan uygun görüş almaları ve uygun görülen mutat sözleşmeleri kullanmaları gerekmektedir.

23.1.2. Bu mutat sözleşmelere ilişkin Kurumdan alınacak uygun görüşün ihale dokümanı hazırlanmadan önce alınması ve uygun görüş alınan mutat sözleşme örneğinin de Tip Sözleşme yerine ihale dokümanı içerisinde isteklilere sunulması gerekmektedir. Ayrıca Kurumun düzenleyici kararları ile duyurulan mutat sözleşme örneklerinin aynen kullanılması halinde Kurumdan tekrar uygun görüş alınmasına gerek bulunmamaktadır.” açıklaması mevcuttur.

Doğrudan temin yoluyla yapılan danışmanlık hizmet alımlarında sözleşme yapılması durumunda kullanılacak olan sözleşme düzenlenmesi hususu idarenin takdirinde bulunduğundan burada Kurumun uygun görüşü alınmasına gerek olmadığı değerlendirilmektedir.

(3) Numaralı husus:

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 35 inci maddesine göre çıkarılan Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkındaki Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde ön ödeme yapılabilecek gider türleri arasında avans ödemesi belirtilmiştir. Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ve ekleri incelendiğinde ise sözleşme bedelinin belli bir oranında peşin ödeme yapılmasına ilişkin hususun avans ödemesi olarak öngörüldüğü anlaşılmıştır. Anılan Yönetmeliğin 4 numaralı eki olan Tip Sözleşmenin “Avans verilmesi, şartları ve miktarı” başlıklı 14 üncü maddesinde avans verilip verilmemesinin idarenin takdirinde olduğu, avans verilmesi durumunda buna ilişkin idarece yapılacak düzenlemelerin dipnotta belirtilen hususlara uyularak yapılabileceği, ayrıca avans ödemesi konusunda idarenin tabi olduğu mevzuatın dikkate alınması gerektiği değerlendirilmektedir.

(4) Numaralı husus:

(1) Numaralı hususta belirtildiği üzere “yaklaşık maliyete göre tip şartname ve tip sözleşmelerin mevzuata uygun olarak hazırlattırılması” nın idareler tarafından yapılması esas olup, 4734 sayılı Kanunun 48 inci maddesinde belirtilmeyen bu hizmetlerin danışmanlık hizmet alımı şeklinde temininin mümkün olmadığı değerlendirilmektedir.

Bu itibarla;

1) Teknik, mali, hukuki veya benzeri alanlardaki hizmetlerin danışmanlık hizmeti olarak ihale edilmesi ve ihale usulünün ise belli istekliler arasında ihale usulü ile gerçekleştirilmesi gerektiği, ancak, yaklaşık maliyeti 4734 sayılı Kanunun 13 üncü maddenin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarının dört katının altında kalan danışmanlık hizmet alımlarının, 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesi uyarınca doğrudan temin usulüyle gerçekleştirilebilmesinin mümkün olduğuna,

“Yaklaşık maliyetin ve teknik şartnamenin hazırlatılması” hizmetleri hariç, “yaklaşık maliyete göre tip şartname ve tip sözleşmelerin hazırlattırılması, ilan tarihi ile ihale tarihi arasındaki itirazların değerlendirilmesi, sonuçlandırılması, tekliflerin ayrıntılı olarak incelenmesi, ihale komisyon kararının aldırılması, sözleşmenin süresi içinde imzalanması gibi işlemler” in danışmanlık hizmet alımıyla hizmet sunucularına yaptırılamayacağına,

2) Doğrudan temin usulüyle yapılan danışmanlık hizmet alımlarında sözleşme yapılması durumunda kullanılacak olan sözleşmelerin mutat sözleşmelerde olduğu gibi Kurumun uygun görüşü alınması gibi bir zorunluluğun olmadığına,

3) Danışmanlık hizmet alımlarında avans ödemesinin idarenin takdirinde olduğu, avans ödemesi konusunda idarenin tabi olduğu mevzuatın dikkate alınması gerektiğine,

4) “Yaklaşık maliyete göre tip şartname ve tip sözleşmelerin mevzuata uygun olarak hazırlattırılması” nın danışmanlık hizmet alımı ile temin edilemeyeceğine,

***

Sayıştay Temyiz Kurulu’nun 08.05.2012 tarih ve 34907 sayılı Kararı.

…Duruşma talep eden dilekçi … ile Sayıştay Savcısının dinlenilmesinden ve dosyada mevcut belgelerin okunup incelenmesinden sonra gereği görüşüldü;

2- 1336 sayılı ilamın 2 nci maddesiyle; … Belediyesi’nin 15 Müdürlüğünün görev ve çalışma yönetmeliklerinin hazırlanması işinin … Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti.’ne yaptırılması sonucu …- YTL.’ye tazmin hükmü verilmiştir.

17.02.2006 tarih ve 26083 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin “Amaç ve kapsam” başlıklı 1 inci maddesinde bu Yönetmeliğin amacının Başbakanlık, bakanlıklar, bağlı, ilgili, ilişkili kurum ve kuruluşlar ile diğer kamu kurum ve kuruluştan tarafından hazırlanacak kanun, kanun hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik, Bakanlar Kurulu kararı eki kararlar ve diğer düzenleyici işlemlerin taslak metinlerinin hazırlanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu; “Taslakları hazırlayacak birimler” başlıklı 5 inci maddesinde ise taslakların konuyla ilgili kurum ve kuruluşların görevli birimleri tarafından hazırlanacağı ve hukuk müşavirlikleri dışındaki birimlerce hazırlanan taslaklar hakkında hukuk müşavirliklerinin görüşünün alınacağı hüküm altına alınmıştır.

Yukarıda belirtilen hükümler gereği yönetmelikler konuyla ilgili birimler tarafından ve hukuk müşavirliklerinin görüşü alınarak hazırlanmalıdır. Oysa Belediyenin 15 müdürlüğünün görev ve çalışma yönetmeliğinin hazırlanması işinin ihale konusu edildiği, söz konusu işin doğrudan temin yöntemiyle … tutarı üzerinden … Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti.’ne yaptırıldığı görülmüştür. Ancak idari bir görev olan mevzuat hazırlanması işinin idari personelce yerine getirilmesi gerekmektedir.

Dilekçiler dilekçelerinde her ne kadar söz konusu işin danışmanlık hizmet alım işi olduğunu, taslakların ilgili birimlerce hazırlandığını ve bu taslakların kimi yönlerden kontrol edilmesi ve bütünlüğün sağlanması amacıyla işin aciliyeti nedeniyle hizmet alımına ihtiyaç duyulduğunu belirtmiş olsalar da, söz konusu işin teknik şartnamesinde belirlenen ve danışmanlık hizmeti alımına dayanak oluşturduğu söylenen (kanunlar ve diğer mevzuat hükümlerine uygun olması, şekil bakımından uyumlu olması, görev tanımında boşluklar gibi) hususların, taslaklarını hukuk müşavirliklerinde değerlendirilmesiyle sağlanmış olacağı ortadadır. Müdürlüklerce hazırlanan yönetmeliklerin Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtildiği üzere hukuk müşavirliğinin, kurumsal bütünlük ve stratejik planla uygunluğunun sağlanması ise idari müdürlüklerin görevleridir.

Bu itibarla, … Belediyesi’nin 15 Müdürlüğünün görev ve çalışma yönetmeliklerinin hazırlanması işinin … Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti.’ne yaptırılması sonucu 1336 sayılı ilamın 2 inci maddesiyle …-YTL.’ye verilen tazmin hükmünün TASDİKİNE,

(Sorularla Doğrudan Temin, Ankara Yayınevi,2015)

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz