İhalenin iptali kararının Kurumun görev alanında bulunup bulunmadığının tespiti açısından ihalenin iptali kararı öncesinde idareye yapılmış herhangi bir şikâyet başvurusu olup olmadığı önemlidir.

Toplantı No 2024/019
Gündem No 14
Karar Tarihi 16.05.2024
Karar No 2024/UH.IV-627
BAŞVURU SAHİBİ:

Yeşil Nokta Danışmanlık Mühendislik Tur. ve Tem. Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Antalya Su ve Atıksu İdaresi Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/126294 İhale Kayıt Numaralı “Çevre Yönetimi Hizmeti Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Antalya Su ve Atıksu İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından 29.02.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Çevre Yönetimi Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 30.04.2024 tarih ve 142711 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2024/539 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.

Başvuru dilekçesinde özetle; söz konusu ihalenin idare tarafından yeterli rekabetin oluşmadığından bahisle iptal edildiği, ihaleye 5 isteklinin katıldığı, kendileri hariç diğer isteklilerin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, kendi teklif bedellerinin yaklaşık maliyetin altında olduğu ve yaklaşık maliyetin hatalı olduğuna ilişkin herhangi bir iddia veya bilginin bulunmadığı, idarenin ihaleyi iptal gerekçesinin mevzuata uygun olmadığı, bu nedenle ihalenin iptali kararının iptal edilerek ihalenin kendi üzerlerinde bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler” hükmü,

Aynı maddenin onbirinci fıkrasının (c) bendinde “Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikâyete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikâyet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine karar verilir.” hükmü,

Anılan Kanun’un 56’ncı maddesinin birinci fıkrasında da “İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikayet ve itirazen şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir…” hükmü yer almaktadır.

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru yolları” başlıklı 4’üncü maddesinin üçüncü fıkrasında “ İtirazen şikayet:

  1. a) Şikayet başvurusu üzerine idare tarafından alınan kararın uygun bulunmaması veya süresi içinde karar alınmaması halinde,
  2. b) Şikayet başvurusu üzerine idare tarafından şikayet dilekçesinin kayıtlara alındığı tarih veya sonrasında herhangi bir nedenle alınan ihalenin iptali kararına karşı,
  3. c) İtirazen şikayet üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine veya düzeltici işlem belirlenmesine karar verildikten sonra idare tarafından verilen ihalenin iptali kararına karşı,

Kuruma yapılan başvurudur.” hükmüne,

Anılan Yönetmelik’in “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) Başvurular öncelikle;

  1. a) Başvuru konusunun Kurumun görev alanında bulunup bulunmadığı,

(4) Yapılan ön inceleme sonucunda, bir aykırılığın tespit edilmesi halinde bu hususa ilişkin ön inceleme raporu düzenlenir.” hükmüne,

Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konularına aykırılık üzerine alınacak kararlar” başlıklı 17’nci maddesinde ise “(1) 16’ncı maddenin birinci fıkrası bakımından bir aykırılığın tespiti üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine karar verilir” hükmüne yer verilmiştir.

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikayet başvurusu” başlıklı 8’inci maddesinde “(1) İdareye yapılan şikayet başvurusu üzerine idare tarafından alınan kararın uygun bulunmaması veya on günlük süre içerisinde idare tarafından bir karar alınmaması hallerinde veya şikayet ya da itirazen şikayet üzerine idare tarafından alınan ihalenin iptali kararlarına karşı doğrudan Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.

(2) İhalenin iptali kararlarından sadece aşağıda belirtilenler itirazen şikayete konu edilebilir:

  1. a) Şikayet başvurusu üzerine idare tarafından şikayet dilekçesinin kayıtlara alındığı tarih veya sonrasında herhangi bir nedenle idare tarafından alınan iptal kararları,
  2. b) İtirazen şikayet üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine veya düzeltici işlem belirlenmesine karar verildikten sonra idare tarafından alınan iptal kararları,

(3) Herhangi bir şikayet veya itirazen şikayet başvurusu olmaksızın idare tarafından alınan ihalenin iptali kararlarına karşı Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulamayacağından, bu kararlar ancak idari yargı mercilerinde dava konusu edilebilir.” açıklamasına yer verilmiştir.

Yapılan inceleme neticesinde, söz konusu ihalenin 28.03.2024 tarihinde EKAP üzerinden isteklilere tebliğ edilen yazı ile iptal edildiği anlaşılmıştır.

Başvuruya konu ihalenin iptali kararının Kurumun görev alanında bulunup bulunmadığının anlaşılabilmesi amacıyla ihalenin iptali kararı öncesinde idareye yapılmış herhangi bir şikâyet başvurusu olup olmadığı konusunda 02.05.2024 tarih ve 53387 sayılı Kurum yazısı ile idareden bilgi istenilmiş olup, idarenin Kuruma gönderdiği 175097 sayılı yazıdan ihalenin iptali işleminden önce idareye bir şikâyet başvurusunda bulunulmadığı tespit edildiğinden başvuru konusu hususun Kurumun görev alanında bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Bu itibarla, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi uyarınca başvurunun görev yönünden reddi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Başvurunun reddine,

Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

Konu ile ilgili diğer yazılarımıza İHALE İPTALİ linkinden ulaşabilirsiniz.

Ayrıntılı bilgi için aşağıdaki linklere göz atabilirsiniz.

https://salimdemirel.com.tr/2019/05/30/ihale-iptalinde-hangi-asamada-kim-yetkilidir/

https://salimdemirel.com.tr/2021/04/08/idarece-sozlesmenin-feshedilmesine-sebep-olabilecek-asgari-aykirilik-sayisinin-duzenlenmedigi-durum-ihale-iptaline-neden-olur/

 

 

 

Anahtar Kelimeler: Antalya Su ve Atıksu İdaresi, çevre yönetimi hizmeti alımı, ihale iptali, Kamu İhale Kurulu, itirazen şikayet, ihale süreci, rekabet, yaklaşık maliyet, açık ihale usulü, EKAP, Ankara İdare Mahkemesi, kamu ihale mevzuatı, şikayet başvurusu

Etiketler: #AntalyaSuVeAtıksuİdaresi #ÇevreYönetimi #İhaleİptali #KamuİhaleKurulu #İtirazenŞikayet #İhaleSüreci #Rekabet #YaklaşıkMaliyet #AçıkİhaleUsulü #EKAP #AnkaraİdareMahkemesi #KamuİhaleMevzuatı #ŞikayetBaşvurusu

18 YORUMLAR

  1. I’ve read some good stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you put to make any such magnificent informative website.

  2. Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless think about if you added some great graphics or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and video clips, this website could certainly be one of the most beneficial in its niche. Great blog!

Yoruma kapalı.